søndag den 18. november 2012

Sukkerkringler

Forleden lavede min datter og jeg de lækreste hjemmegjorte småkager og sprøde lækre sukkerkringler.

Jeg var simpelthen i den syvende himmel over især kringlerne - det var som at blive kastet tilbage til min mormors køkken - helt "stilren" og tidstypisk med madam blå kaffekande, ternet forklæde, mormors lange mørkegrå fletning og hvide duge og frisk kold komælk malket samme morgen. Og så kommer fadet ind med sukkerkringler. Mormors sukkerkringler med perlesukker på. Mmmmm....

Her følger en lille billedserie. Opskrifterne finder du nederst :-)

OPSKRIFT PÅ SUKKERKRINGLER:

ca 5 dl hvedemel
ca. 2 dl flormelis
3 knuste kardemommekapsler (knust i morter)
2 teskefulde bagepulver
2-3 spiskeskefulde græsk youghurt
ca. 100-150 g. smør

Smørret smuldres i melet og arbejdes igennem med fingrene.
Flormelis, bagepulver og kardemomme tilsættes
1 æg tilsættes og æltes sammen med resten. 
Herefter tilsættes 2 spiseskefulde græsk yougurt (med top) 

Dejen æltes løst sammen, filmes og lægges på køl i min. en times tid.
Det er vigtigt at den ikke æltes for tæt sammen - den skal have en luftighed og konsistensen skal være lettere smuldrende - lidt ligesom hvis du laver scones.

Efter en time tages dejen ud og så skal der trilles pølser. 
OBS! Dejen skal ikke æltes sammen først, så bliver konsistensen for fedtet.

Så skal der formes de fineste kringler. Min datter elskede det her :-)
En hel "soldaterrække" af de fineste kringler.
Så er tiden kommet til prikken over i'et. Perlesukker :-)
  Hæld en god portion perlesukker i en tallerken.
Herefter lægger du kringlerne med forsiden ned een ad gangen så sukkeret sætter sig fast.
Vend dem forsigtigt om.
Den sødeste lille kringle ;-)

Så ligger de klar og venter :-)
Uhm, vi kan næsten ikke vente
Uhmmmm... kan du dufte dem?
Så er der serveret! 
Mmmm...

Du kan finde opskriften på de andre småkager herinde om noget tid

2 kommentarer:

  1. Hej Sidsel
    Hvor hyggeligt at opdage, at du også har en blog. Kig forbi hos mig, hvis du har lyst.
    Kh. Malene

    SvarSlet