tirsdag den 9. oktober 2012

Syltede grønne tomater - #Opskrifter

Mine små søde tomatplanter ude i haven gav os en lille portion fine sødtsmagende røde tomater i år, men da efteråret begyndte at sætte ind, ville resten ikke modne. Men jeg var slet ikke ked af det, for det gav mig en glimrende undskyldning til at lave syltede grønne tomater! Det er en virkelig delikatesse som selv min tomat-forskrækkede datter gerne vil spise. Her kommer opskriften:
1. Pluk de grønne tomater og vask dem godt

Jeg havde både et par mere røde og gule og grønne. 
Ingen var helt modne, så de blev blandet i og gav et dejligt farvespil.
Jeg er helt vild med de fine stjernemønstre :-)
2. Tomaterne koges 5 minutter i en 50/50 blanding af vand og eddike.
OBS! Jeg syltede en ganske lille mængde. Til fx 1 kg tomater, brug da 1 dl af hver. 
3. Tomaterne tages op af lagen med en hulske.

4. Kassér ca halvdelen af lagen og sæt gryden over blusset igen. 
OBS! Uden tomater i første omgang.

5. Tilsæt 500 g. sukker for hvert kilo tomater.
6. Tilsæt krydderier. Jeg brugte ingefærpulver, kardemommekapsler og nellikker.
Frisk ingefær er også godt, jeg havde bare ikke noget. 
Nellikker har - udover en god smag - en konserverende egenskab. 
7. Lage, sukker og krydderier koges sammen til sukkeret er opløst

8. Tomaterne tilsættes til lagen og det hele koger 7-10 min. 

9. Tag tomaterne op igen og hæld dem på atamonskyllede glas.
Lagen hældes over og glassene lukkes til.


10. Enjoy!









Ingen kommentarer:

Send en kommentar