tirsdag den 31. juli 2012

Mormor og morfars fortryllede have


Yndlingsbarnet på opdagelse
Yndlingsrosen. Den dufter bare SÅ fantastisk. Og helt vildt af barndom


Næsten sprunget ud

Se hvor overvældende "lush" og smuk den er
De skønneste solbær

Så bliver der spist "mmm himmmmmbær" sammen med morfar


Skt Hans urt og valmuer
Med udsigt til halvtaget og det store bøgetræ jeg har klatret rigtig meget i
Rosenbedet der sveder i sommervarmen
Inde midt i den "hemmelige" gang


Duftende kaprifolium
Er der flere hindbær?
Morfars vinstokke



Mine forældres have er så dejlig. Selvom det gamle philippa-æbletræ jeg tilbragte det meste af min barndom oppe i for mange år siden måtte lade livet, giver haven mig stadig så mange minder om gode og varme sommerdage, hunde, lege, vinter, sne osv. Og den gule rose som plejede at stå oppe ved muren dufter endnu fantastisk nede blandt de andre roser i den store rosenbed.
Mine forældre har nedlagt den gamle køkkenhave og udvidet græsplænen så det giver endnu flere hyggekroge.
Og det fornøjer mig sådan at se min datter på opdagelse i den hemmelige gang og i morfars vinbed i den gamle forhøjning fra drivhuset - der rummede en vældig klatrende rødvin da vi flyttede ind. Orkanen i 99 tog livet af drivhuset  - men fundamentet ligger der stadig og min kæreste gav min far en hvidvin for 8 år siden. Den er vokset og har formeret sig til 12 store planter og min far nusser og pudser om den.
I de mange små hyggelig kroge har mine forældre plantet solbær, hindbær, ribs og blåbær så det er en sand fryd for en 5årig at gå på jagt.
Haven rummer stadig lige så meget magi for mig endnu som da jeg selv var 5 år gammel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar