mandag den 7. november 2011

Opskrift på efterårssuppe

Generelt laver jeg al min mad på slump, så mængdeangivelser er normalt ikke noget jeg gør det så meget i. Jeg går mest efter konsistens og smag - så plejer det hele at rette sig ind.

Mængderne er ca. sådan her - suppen kan også sagtens bære at det varierer lidt fra gang til gang og efter smag og behag.

Efterårssuppe (god stor portion der kan fryses ned)

2 dåser øko flåede/hakkede tomater
3-4 store porrer
ca 700 g gulerødder
6-8 persillerødder eller pastinak
2 store løg
2-3 boullionterning el. 2-3 spiskeskefulde øko boullion i dåse
Salt & peber
Godt med vand til grøntsagerne er dækket
Evt. ketchup til at gi' lidt pift

Krydderier efter smag, jeg bruger:
Kanel
Ingefærpulver
Paprika
Evt hvidløg hvis du tør

Grøntsagerne og rodfrugterne skrælles og skylles grundigt og hakkes/snittes i tern. Løget rives på rivejern el. hakket fint. Kan evt svitses først for at bringe smagen frem. Alle grøntsager kommes i en stor gryde - vand på til det næsten dækker (ikke al for meget vand så bliver det noget sjask). Bringes i kog. Flåede/hakkede tomater og bouillonterning og krydderier tilsættes.
Når rodfrugterne er kogt ud, blendes suppen med en stavblender til den er tyk og cremet.
Så smager du til. Evt kan tilsættes lidt mælk eller soyafløde hvis du gerne vil have en ekstra cremet konsistens.
Serveres med kartoffel-klatkager og cremfraiche - evt bacontern.

God appetit

Ingen kommentarer:

Send en kommentar