lørdag den 7. april 2012

Påske og fine små sager

Påsken er over os!

Jeg elsker påsken!
Jeg synes det er så smukt når alt pibler frem udenfor og man fejrer og pynter med dun og gule kyllinger, små hvide påskelam, de smukkeste malede æg, klipper karse og gækkebreve.
Det er en fejring af forårets komme, lysets tilbagevending, frugtbarhed og urkraften i jorden og i os alle, spædet med smukke gamle kirkelige fortællinger og hedenske symboler.

I år har været en hæsblæsende, skæv, travl og mærkværdig Påske - ganske anderledes end sidste års med varmegrader som en højsommerdag,  jeg lå udenfor og slikkede sol uden en trævl på kroppen.

I år har det været koldt og vi herhjemme har været helt bag om valsen efter hæsblæsende måneder med kørsel til mine 6 forskellige arbejdssteder, min kærestes travle travle eksamensperiode med stress og natlige såvel som daglige opgaver. Pyha vi kunne og kan næsten ikke følge med.

Lillemusen bliver også påvirket af det hele men heldigvis er hun ukuelig og glad og fyldt med livsnerve - og igen fyldt op i sine depoter efter 3-4 stille og fredelige hjemmedage herhjemme, bare hende og jeg mens animatoren slider i det på sin skole.

Masser af små fine hyggestunder er det dog også blevet til her i marts og april på trods af de mange travle timer.
Her forneden er samlet lidt fotos af de mange små karton-kyllinger vi fabrikerer herhjemme og lidt andet påskestemning her fra det lille røde træhus i Hald Ege.
Min datter har lavet den skæggeste kyllingefamilie og en fåremor og et fårebarn er det også blevet til og adskillige karseholdere - hvert år laver vi gerne en ny karseholder af mælkekartoner. Karsen er ikke kommet op endnu - billedserie følger ;-)
Sidst men ikke mindst har hun i børnehaven klippet den kæreste blomsterkylling man kan tænke sig.

Kyllingemoren (bemærk det lange hår = mig)

Kyllingefaren (bemærk strithåret, det har faren herhjemme nemlig)
Kyllingebabyen
(den er i virkeligheden lillebitte, lidt under min lillefinger)


Min mor har lavet disse kopier af et sæt påskehøns min farmor engang har lavet til os.
De hang altid under vores lampe derhjemme til påske og det er indbegrebet af min barndom.
Selvom jeg ved at min mor har lavet disse, tænker jeg det stadig som farmors høns.

Disse to er da ikke til at stå for

Keld og Bjørg har sammen lavet denne skægge høne.
Kelds design, Bjørg har dekoreret med øjne med lange øjenvipper (goth vil nogen mene, jeg synes de er herlige) 

Her er morfåret og barnefåret efter eget design

Link til skabelonen kan findes 

Jamen er den ikke skøn? Jeg bliver bare i så godt humør af den

2 kommentarer:

  1. Sikke en masse påskepynt i har der hjemme. Det ser rigtig hyggeligt ud, men jeg er især vild med den sidste. Den er virkelig kær :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Didde :-)
      Tak for din kommentar - fik langt om længe taget mig sammen til at svare.
      Ja vi hyggede os også rigtigt med at lave dem. De får sådan nogle skægge ansigter når børn tegner på dem.
      Det er hyggeligt det her blog-noget.
      Jeg nyder også at følge med i din blog, kan du tro.
      Både alle dine fine projekter og dine tanker og jeres hverdag.
      Det er lidt særligt også når jeg godt kender jer - så er det lidt mere nært end "resten" herude i det uendelige web-univers.
      Håber I allesammen har det godt og sender jer mange tanker <3

      Slet